B. MITYBA

SANTRAUKA
  • Dieta yra būtina cukrinio diabeto gydymo dalis, kuri gali sumažinti glikuoto hemoglobino (HbA1c) kiekį 1 – 2%.
  • Tik adekvatus angliavandenių kiekis (50 - 60% paros maisto energetinės vertės) užtikrina pakankamą vitaminų, mineralų ir skaidulų kiekį.
 
  • Tyrimais įrodyta klinikinė nauda diabeto kontrolei, aukštą glikeminį indeksą (GI) turinčius produktus keičiant į žemą GI turinčius angliavandenius.
  • Sacharozės suvartojimas iki 10% paros energetinės vertės (50 - 65 g per dieną) neturi neigiamo poveikio glikemijos kontrolei ar lipidų profiliui.
  • Riebalų kokybė yra daug svarbesnė nei jų kiekis. Sočiųjų riebalų keitimas mono-nesočiosiomis, polinesočiosiomis ir ilgų grandžių omega - 3 riebiosiomis rūgštimis mažina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis.
  • Sumažintų baltymų dieta (iki 0,8 g/kūno kg per dieną) mažina albuminurijos ir proteinurijos laipsnį, HbA1c kiekį, atitolina lėtinės inkstų ligos progresavimą diabetine nefropatija sergantiems žmonėms.

Dieta yra būtina cukrinio diabeto gydymo dalis. Tinkama mityba pagerina glikemijos kontrolę, fizinę sveikatą, atitolina diabetinių komplikacijų pasireiškimą bei stabdo jų progresavimą. Ji gali sumažinti glikuoto hemoglobino (HbA1c) kiekį 1 – 2%,  todėl ADA (American Diabetes Association) rekomenduoja, jog visi cukriniu diabetu sergantieji ar turintys riziką juo susirgti, turi būti konsultuojami dietologo. Kaip ir daugelio kitų šalių, taip ir Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerijos rekomenduojamos sveikos mitybos ir gyvensenos taisyklės tinkamos ir cukriniu diabetu sergantiems žmonėms (Maisto pasirinkimo piramidė ir sveikos mitybos ir gyvensenos rekomendacijos: http://old.sam.lt/go.php/sveikatos_stiprinimas2), tačiau dieta turi būti pritaikyta pagal paciento amžių, gyvenimo būdą, pomėgius, fizinį aktyvumą, cukrinio diabeto tipą ar jo trukmę, vartojamus vaistus. Svarbu apskaičiuoti paros energijos poreikį, valgomų produktų kiekį bei tinkamai jį paskirstyti per dieną (lentelė - Reikalingos maisto energijos ir medžiagų balanso apskaičiavimas). Turintys antsvorio ar nutukę žmonės turėtų sumažinti suvartojamų kalorijų kiekį. Maisto kiekio skaičiavimui patogu naudoti pakeitimo metodą. Pakeitimas – tai tam tikras nedidelis produkto kiekis, kuriame yra toks pat energetinių medžiagų (angliavandenių, baltymų, riebalų) ir panašus kalorijų kiekis. (lentelė - Angliavandenių turinčių produktų pakeitimai ir lentelė - Baltymų ir riebalų turinčių produktų pakeitimai).

Angliavandeniai
Siekiant geros glikemijos kontrolės, svarbu skaičiuoti suvartojamų angliavandenių kiekį maiste. Angliavandeniai turėtų sudaryti 50 - 60% paros maisto energetinės vertės. Mažesnis angliavandenių kiekis neužtikrina pakankamo vitaminų, mineralų ir skaidulų kiekio. Kontroliuojamos mitybos tyrimų sisteminės apžvalgos ir meta-analizė nustatė, kad trumpai laikantis angliavandenių sumažintos dietos (< 45% paros energetinės vertės), sumažėja HbA1c lygis bei trigliceridų (TG) koncentracija kraujyje, tačiau bendro cholesterolio, didelio tankio cholesterolio (DTL), mažo tankio cholesterolio (MTL) koncentracijai ar kūno svoriui tai įtakos neturi. Ilgalaikis šios dietos saugumas ir nauda nežinoma.
Svarbus ne tik suvartojamų angliavandenių kiekis, bet ir jų pasisavinimo greitis, tiesiogiai susijęs su gliukozės kiekiu kraujyje ir apibrėžiamas glikeminio indekso sąvoka.
Glikeminis indeksas (GI) – tai angliavandenių turinčių produktų įvertinimas skale nuo 0 iki 100 pagal tai, kiek jie padidina kraujo gliukozės lygį po maisto, lyginant su gryna gliukoze.

Paveikslas - Glikeminio indekso ir glikozės kraujyje ryšys.

 
                 Glikeminis indeksas           Glikeminio indekso vertinimas
                       = < 55
                       56 - 69
                       = > 70
                            Žemas
                        Vidutiniškas
                            Aukštas

Rekomenduojama aukštą glikeminį indeksą (GI) turinčius produktus keisti į žemą GI turinčius angliavandenius (lentelė - Produktų klasifikacija pagal glikeminį indeksą). Tyrimai parodė, jog, pakeitus aukštą GI turinčius angliavandenius į žemesnį, kliniškai reikšmingai pagerėjo glikemijos kontrolė: 2 tipo cukriniu diabetu sergantiems žmonėms sumažėjo postprandialinės gliukozės ir TG koncentracija; 1 tipo cukriniu diabetu sergančiųjų tarpe sumažėjo hipoglikemijų dažnis.

Skaidulinės medžiagos
Rekomenduojama didesnė skaidulinių medžiagų paros norma (25 – 50 g/d arba 15 – 25 g/1000 kcal). Skaidulinės medžiagos, lėtindamos skrandžio ištuštinimą, vėlina gliukozės absorbciją plonajame žarnyne, taip pagerindamos glikemijos kontrolę po valgio. Tyrimais įrodyta kardiovaskulinė nauda vartojant skaidulinių medžiagų turinčius produktus.

Cukrus
Sacharozės suvartojimas iki 10% paros energetinės vertės (50 – 65 g per dieną) neturi neigiamo poveikio glikemijos kontrolei ar lipidų profiliui.
Vartojant fruktozę, žalingo poveikio kūno svoriui, kraujospūdžiui ar šlapimo rūgšties koncentracijai kraujyje taip pat nenustatyta, priešingai, stebėtas HbA1c sumažėjimas. Tačiau, vartojant didelius fruktozės kiekius (> 60 g per dieną arba > 10% dienos energijos), galimas TG koncentracijos kraujyje padidėjimas sergantiems 2 tipo cukriniu diabetu.

Riebalai
Riebalai turi sudaryti 25 - 30% paros raciono, tačiau riebalų kokybė yra daug svarbesnė nei jų kiekis. Sergantiems cukriniu diabetu vainikinių arterijų ligos rizika yra 2 - 3 kartus didesnė, todėl sočiųjų riebalų kiekis maiste neturėtų viršyti 7% paros energijos poreikio. Trans-riebalų rūgščių (margarino) rekomenduojama visai atsisakyti. Riebalai, kuriuose gausu mononesočiųjų riebalų rūgščių (alyvuogių, rapsų, palmių aliejai), turi sudaryti iki 20%, o polinesočiosios riebalų rūgštys (graikinių riešutų, linų, kviečių, sojos, kukurūzų, saulėgrąžų aliejai) ir ilgų grandžių omega - 3 riebiosios rūgštys (gausu riebioje žuvyje) - 10% paros raciono. Omega-3 riebiųjų rūgščių (iš žuvų aliejų) vartojimas glikemijos kontrolei įtakos neturi, tačiau pagerina lipidų profilį, modifikuoja trombocitų agregaciją, taip mažindama kardiovaskulinio mirtingumo riziką. Tyrimais įrodyta, jog 2 tipo cukriniu diabetu sergantiems žmonėms ir vartojantiems omega – 3 riebalų rūgštis (100 - 300 g riebios žuvies per mėnesį), 40% sumažėjo širdies vainikinių arterijų ligos rizika. Sergantiems 1 tipo cukriniu diabetu stebėtas albuminurijos laipsnio mažėjimas. Kardiovaskulinių įvykių prevencijai vartojamų omega – 3 riebalų rūgščių papildų nauda moksliniais tyrimais neįrodyta.

Baltymai
Baltymai turi sudaryti 15 - 20% paros energetinės vertės arba 1 - 1,5 g baltymų/kg kūno svorio per dieną. Sergantiems diabetine nefropatija, rekomenduojama sumažinti suvartojamų baltymų kiekį iki 0,8 g/kg kūno svorio per dieną. Tokios rekomendacijos laikymasis mažina albuminurijos ir proteinurijos laipsnį, HbA1c kiekį, atitolina lėtinės inkstų ligos progresavimą. Rekomenduojama gyvulinės kilmės baltymus pakeisti augaliniais (pvz. sojos), tai taip pat sumažina albuminurijos ir proteinurijos laipsnį bei MTL cholesterolio koncentraciją.

Alkoholis
Suvartoto alkoholio kiekis neturi viršyti 2 standartinių vienetų (SV) per dieną ir 10 SV per savaitę moterims bei 3 SV per dieną ar 15 SV per savaitę vyrams (1 standartinis vienetas – 10 g gryno alkoholio, arba 200 ml 5% stiprumo alaus, 25 ml stipraus gėrimo (40% alkoholio konc.), 100 ml vyno).
Alkoholio vartojimas gali sukelti hipoglikemiją bei maskuoti jos simptomus, skatinti ketonų gamybą. Piktnaudžiavimas alkoholiniais gėrimais sukelia svorio augimą, padidėjusį kraujospūdį bei TG kiekį kraujyje. Vis dėlto, saikingas alkoholio vartojimas (6 - 18 g gryno alkoholio per dieną) siejamas su 25 - 66% mažesne koronarinės širdies ligos rizika asmenims, sergantiems cukriniu diabetu. Saikingas raudono vyno vartojimas sumažina miokardo infarkto riziką, taip pat įrodytas inkstus apsaugantis poveikis žmonėms, sergantiems diabetine nefropatija.

Vitaminai ir maisto papildai
Nėra įrodyta vitaminų ar mineralų papildų nauda sergantiems cukriniu diabetu, jeigu nėra jų stokos. Nepatariama naudoti antioksidantų (vitaminai E ir C, karotinas), nes nežinoma ilgalaikė nauda ir saugumas. Neįrodyta, kad vitaminas D, chromas ar magnis gali pagerinti glikemijos kontrolę. Neįrodyta cinamono ir kitų augalinių preparatų nauda diabeto gydyme.

Druska
Sergantiems cukriniu diabetu taikomos tos pačios rekomendacijos – sumažinti suvartojamos druskos kiekį iki 2,3 g per dieną. Jei pacientas serga ir arterine hipertenzija, reiktų individualiai spręsti dėl griežtesnio natrio kiekio ribojimo.

REKOMENDACIJOS
  • Visi sergantieji cukriniu diabetu turi būti konsultuojami dietologo.
  • Kaip ir daugelio kitų šalių, taip ir Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerijos rekomenduojamos sveikos mitybos ir gyvensenos taisyklės tinkamos ir cukriniu diabetu sergantiems žmonėms (http://old.sam.lt/go.php/sveikatos_stiprinimas2).
  • Turintys antsvorio ar nutukę žmonės turėtų sumažinti suvartojamų kalorijų kiekį.
  • Sergančiųjų cukriniu diabetu paros racione angliavandeniai turi sudaryti 45 - 60%, baltymai – 15 - 20%, riebalai – 20 - 35% energetinės maisto vertės.
  • Rekomenduojama didesnė skaidulinių medžiagų paros norma (25 – 50 g/d, arba 15 – 25 g/1000 kcal).
  • Rekomenduojama gyvulinės kilmės riebalus keisti į augalinius. Sočiųjų riebalų kiekis maiste neturėtų viršyti 7% paros energijos poreikio. Riebalai, kuriuose gausu mononesočiųjų riebalų rūgščių (alyvuogių, rapsų, palmių aliejai), turi sudaryti iki 20%, o polinesočiosios riebalų rūgštys (graikinių riešutų, linų, kviečių, sojos, kukurūzų, saulėgrąžų aliejai) ir ilgų grandžių omega - 3 riebiosios rūgštys (kurių gausu riebioje žuvyje) - 10% paros raciono.
  • Fruktozė ir sacharozė turi neviršyti 10% visos paros energetinės vertės.
  • Suvartoto alkoholio kiekis neturi viršyti 2 standartinių vienetų per dieną ir 10 SV per savaitę moterims bei 3 SV per dieną ar 15 SV per savaitę vyrams. Būtina įspėti dėl vėlyvųjų hipoglikemijų rizikos, vartojant alkoholį patarti sumažinti insulino dozę, dažniau užkandžiauti bei matuoti gliukozę kraujyje.
  • Rekomenduojama sumažinti suvartojamos druskos kiekį iki 2,3 g per dieną.

HbA1c - glikuotas hemoglobinas; GI - glikeminis indeksasa; ADA - Amerikos diabeto asociacija; DTL - didelio tankio lipoproteinų cholesterolis; MTL - mažio tankio lipoproteinų cholesterolis; TG - trigliceridai; SV - standartinis vienetas